اجرای کامل صدور صورتحسابهای الکترونیکی از ابتدای دیماه ۱۴۰۴
بر اساس بند (غ) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴، از تاریخ ۱ دیماه ۱۴۰۴ فقط اعتبار مالیاتی مرتبط با صورتحسابهای الکترونیکی ثبتشده در سامانه مؤدیان در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پذیرفته میشود.
سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری مؤدیان و تشکلهای صنفی، سامانههای الکترونیکی مالیاتی را توسعه داده و بستر لازم برای صدور صورتحسابهای الکترونیکی را فراهم کرده است.
بررسی رفتار مؤدیان در یک سال گذشته، نشاندهنده اثر مثبت این اقدامات است. طبق دادههای موجود، در دوره مالیاتی بهار ۱۴۰۴، تنها ۹ درصد از مالیات و عوارض خرید مؤدیان بر اساس صورتحسابهای غیرالکترونیکی (کاغذی) ثبت شده است.
سازمان پیشبینی میکند تا پیش از دیماه ۱۴۰۴، این نسبت به کمتر از پنج درصد برسد. این موضوع نشاندهنده حرکت مستمر نظام مالیاتی کشور به سمت شفافیت، کارایی و کاهش خطاهای انسانی است.
از ابتدای دیماه، اعتبار مالیاتی مربوط به صورتحسابهای غیرالکترونیکی در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پذیرفته نخواهد شد. تأثیر این موضوع در فرم محاسبه بدهی مالیاتی زمستان ۱۴۰۴ و در اردیبهشت ۱۴۰۵ قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین، مؤدیان باید تا پایان آذرماه ۱۴۰۴ اقدامات لازم برای انطباق با سامانه مؤدیان را انجام دهند.
پویوکیل و مشاور مالی ، مالیاتی


